Public relations a content marketing

Public relations i content marketing jako wzajemnie wspierające się sposoby budowania świadomości marki wśród odbiorców

Przez wielu ekspertów z branży content marketing uważny jest za następcę public relations. Niektóre opinie zapowiadały nawet szybki kres branży PR, wobec dynamicznego rozwoju marketingu treści. Dziś wiadomo już, że przewidywania te nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością, a content marketing oraz PR mogą stanowić swoje doskonałe uzupełnienie, wspierając budowanie świadomości marki wśród jej fanów i potencjalnych klientów.

Dlaczego marketing treści jest obecnie tak popularny?

Ma własną dynamikę, angażuje media społecznościowe, sprzyja „wychodzeniu” marek do klientów, dając przy tym spektakularne, długotrwałe efekty. Content marketing – bo o nim mowa – okazał się jednym z najważniejszych i najskuteczniejszych narzędzi do promocji firm w czasach, gdy ogromna większość korzysta z sieci. Liczba użytkowników internetu w Polsce i na świecie rośnie wprost proporcjonalnie do liczby miejsc online, oferujących produkty i usługi z wielu branż. Nic więc dziwnego, że content marketing stał się tak popularny, gdyż doskonale odpowiada na potrzeby konsumenckie współczesnego użytkownika. Kluczowe korzyści płynące z jego zastosowania to m.in.:

  • możliwość precyzyjnego dopasowywania firmy i treści komunikatów do grupy docelowej,
  • bogata gama opcji dotarcia do klienta: media społecznościowe, blogosfera, artykuły sponsorowane, opisy produktów w sklepie internetowym,
  • łączenie skutecznych sprzedażowo treści z kreatywnością przekazu,
  • możliwość wezwania do podjęcia przez klienta określonych działań (Call To Action).

Jakie są podstawowe zadania public relations

Marketing – zarówno ten tradycyjny – jak i internetowy – ma na celu przekonanie potencjalnego klienta do skorzystania z oferty marki. PR służy raczej budowie długotrwałych relacji oraz pozytywnego wizerunku firmy za pomocą informacji. Już na przykładzie tego prostego porównania widać, że obie dziedziny wzajemnie się dopełniają. Dlatego, zadaniem przedsiębiorcy nie powinna być decyzja co do tego, którą formę promocji wybrać, a raczej – jak połączyć potencjał obu, dla jeszcze skuteczniejszego budowania świadomości marki.

Podstawowe zadania PR:

  • kreowanie pozytywnego wizerunku organizacji,
  • zwiększanie rozpoznawalności firmy, produktu, usługi, idei,
  • skuteczne zapobieganie oraz właściwe reagowanie na kryzysy.

Najważniejsze funkcje content marketingu:

  • angażowanie grupy docelowej w tworzenie brandu,
  • informowanie, inspirowanie odbiorców,
  • zachęcanie do wejścia w interakcję,
  • wezwanie do konkretnego działania (zakupu, zapisu do newslettera, rejestracji w serwisie, pozostawienia kontaktu).

Jak skutecznie łączyć content marketing i public relations?

Nie da się też nie zauważyć, że PR i marketing treści przenikają się wzajemnie w wielu aspektach, Przykładem jest tworzenie artykułu sponsorowanego. Choć jego podstawowym celem jest przekazanie informacji i wywołanie zainteresowania produktem lub marką, to przecież chęć nadania mu atrakcyjnej formy, profesjonalizacja języka czy obietnica korzyści nie są niczym innym, jak elementami budowania świadomości marki. To tylko jeden z przykładów łączenia public relations z content marketingiem, które codziennie obserwujemy w mediach społecznościowych czy reklamie online. Warto się nimi zainspirować, projektując kampanię promocyjną w sieci.

Źródła: